MathWorks lanserar support för att generera optimerad kod för ARM Cortex-M-processorer från MATLAB och Simulink

Nu kan optimerad kod byggas och testas med Simulink och Embedded Coder

Natick, Mass. - (29 Oct 2013)

MathWorks presenterade i dag support i Simulink, DSP System Toolbox och Embedded Coder för att generera optimerad kod för processorer i ARM® Cortex®-M-serien. Supportpaketet för MATLAB och Simulink finns nu tillgängliga från och med utgåva 2013b och erbjuder integreringsstöd på tre nivåer:

• Simulink, DSP System Toolbox och Embedded Coder kan generera kod för ARM:s CMSIS DSP-bibliotek för att ge optimerade prestanda för DSP-filter (för alla ARM Cortex‑M-processorer)
  • Simulink och Embedded Coder kan bygga och testa den optimerade koden med PIL‑testning (Processor-in-the-Loop) baserad på GCC och QEMU-värdemulatorn (för ARM Cortex-M3-processorer)
  • Simulink och Embedded Coder kan generera kod för enhetsdrivrutiner och möjliggör maskinvaru-I/O för STMicroelectronics STM32F4 Discovery Board (för ARM Cortex‑M4‑processorer)

”MathWorks verktyg för modellbaserad konstruktion hjälper utvecklare skapa nästa generations energieffektiva och intelligenta ARM-baserade teknik”, säger Richard York, chef för inbyggda processorprodukter hos ARM. ”De nya verktygen och supportpaketen är optimerade för att snabba upp hela design- och utvecklingsprocessen. Det omfattar modellering och simulering, optimerad kodgenerering med ARM CMSIS (Cortex Microcontroller Software Interface Standard) och hela vägen till massproduktion.”

”Ingenjörer ställs ofta inför utmaningen att använda högnivåverktyg för snabb design och sedan skriva om algoritmer manuellt till processoroptimerad kod”, säger Paul Barnard, marknadschef för designautomatisering hos MathWorks. ”Genom att göra det möjligt för MATLAB och Simulink att generera optimerad kod för ARM kan teamen fokusera på att utforska och gå igenom designen, vilket gör det snabbare att skapa prototyper och driftsätta i inbyggda system som används i massproduktion.”

Den ARM-optimerade koden ger upp till 10 gångers förbättring av exekveringsprestanda över ANSI/ISO C och har stöd för MATLAB-kod, Simulink-block och DSP System Toolbox-filter. ARM erbjuder en integrering som automatiserar bygge och körning av den ARM-optimerade koden, som genererats från Simulink, för ARM MDK-paketet.

Supportpaketen för Simulink, DSP System Toolbox och Embedded Coder finns tillgängliga direkt.

About MathWorks

MathWorks is the leading developer of mathematical computing software. MATLAB, the language of technical computing, is a programming environment for algorithm development, data analysis, visualization, and numeric computation. Simulink is a graphical environment for simulation and Model-Based Design for multidomain dynamic and embedded systems. Engineers and scientists worldwide rely on these product families to accelerate the pace of discovery, innovation, and development in automotive, aerospace, electronics, financial services, biotech-pharmaceutical, and other industries. MathWorks products are also fundamental teaching and research tools in the world's universities and learning institutions. Founded in 1984, MathWorks employs more than 2800 people in 15 countries, with headquarters in Natick, Massachusetts, USA. For additional information, visit mathworks.com.

MATLAB and Simulink are registered trademarks of The MathWorks, Inc. See www.mathworks.com/trademarks for a list of additional trademarks. Other product or brand names may be trademarks or registered trademarks of their respective holders.